Mollie heeft 90 miljoen euro aan financiering opgehaald. Daarbij is de Nederlandse betalingsverwerker gewaardeerd op meer dan 1 miljard dollar.
De investeringsronde werd geleid door de Amerikaanse investeerder TCV, onder meer aandeelhouder van Netlix en Airbnb. TCV wil van Mollie ‘de Apple van de betalingswereld’ maken.
Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, voornamelijk in mkb. Het bedrijf is in 2004 opgericht door ondernemer Adriaan Mol.
Met de zak geld wil Mollie nieuwe producten toevoegen, zoals het verlenen van kortlopende kredieten aan klanten.
De Nederlandse betalingsverwerker Mollie, bekend van de verwerking van veel iDeal-betalingen, is 1 miljard dollar waard.
Die mijlpaal volgt op een investeringsronde waarbij de onderneming 90 miljoen euro ophaalde, zegt topman en oprichter Adriaan Mol in een interview met nieuwssite TechCrunch. Mol houdt een meerderheid van de aandelen in handen.
In totaal heeft Mollie nu 115 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Vorig jaar staken investeerders al 25 miljoen euro in het bedrijf.
Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, net als de Nederlandse concurrent Adyen. Maar waar Adyen voornamelijk grote jongens als Uber, Netflix en KLM als klant heeft, focust Mollie zich op het midden- en kleinbedrijf.
En dat lukt aardig. Zo’n 100.000 bedrijven zijn klant bij de betalingsdienstverlener, waaronder Deliveroo, Moët & Chandon en Unicef. In Nederland claimt Mollie, dat zo'n 200 werknemers heeft, een marktaandeel van 50 procent; in België 35 procent.
Het in 2004 opgerichte bedrijf ligt op koers om dit jaar 10 miljard euro aan transacties te verwerken, een verdubbeling ten opzichte van 2019. In Duitsland is het transactievolume zelfs meer dan vertienvoudigd in een jaar tijd. Bovendien is Mollie naar eigen zeggen al enkele jaren winstgevend.
Het is dringen op de markt voor betalingsverwerkers
Mollie waagde relatief laat de gang naar het buitenland. Pas na de investeringsronde in 2019 opende Mollie kantoren in Duitsland en Frankrijk.
Mollie wil snel verder groeien, omdat de concurrentie op de markt voor betaaldiensten de laatste jaren flink is toegenomen. PayPal legde in 2018 ruim 2 miljard dollar op tafel voor het Zweedse iZettle en vorig jaar telde het Amerikaanse FIS maar liefst 43 miljard dollar neer voor concurrent Worldpay.
Dan is er nog het eerder genoemde Adyen, dat na een succesvolle beursgang wordt gewaardeerd op 40 miljard dollar. En hoewel het Amerikaanse Stripe niet beursgenoteerd is, is het bedrijf van de Ierse wonderbroers Patrick en John Collison wel 36 miljard dollar waard.
In dat geweld moet het winstgevende Mollie mee wil het op de lange termijn overleven. “Het gevecht tussen betaaldienstverleners concentreert zich nu nog met name op de grote retailers en in veel mindere mate in ons segment, het klein mkb. Maar we hebben niet eeuwig de tijd”, zei mededirecteur Gaston Aussems vorig jaar tegen het Financieele Dagblad.
Investeerders staan in de rij voor Mollie
Een beursgang is een voor de hand liggende manier om kapitaal op te halen, maar dat was volgens Mol geen optie. “Daar komt heel veel bij kijken”, zei hij vorig jaar tegen Sprout.
Bovendien stonden de investeerders te trappelen om geld te steken in het bedrijf. In 2019 en nu dus weer.
Een van de deelnemers aan de nieuwe investeringsronde is TCV, een Amerikaanse investeerder die ook een belang heeft in Netflix en Airbnb. TCV wil van Mollie "de Apple van de betalingswereld maken". Daarbij speelt vooral het gebruiksgemak een grote rol, stelt TCV-partner John Doran tegenover TechCrunch. "Het is zo simpel dat een kind het kan gebruiken."
Met de miljoenen op zak wil Mollie nieuwe producten toevoegen, zoals het verlenen van kortlopende kredieten aan klanten. Adyen en iZettle kwamen daar al eerder mee.
Volgens Mol laten banken op dat vlak flink wat steken vallen. "Banken hebben nooit de druk gevoeld om te investeren in betalingsverkeer. Voor banken is het verlieslatende business", zegt hij tegen het Financieele Dagblad. "Daarmee hebben ze ook het contact met het kleinbedrijf verloren."
De carrière van Adriaan Mol
Adriaan Mol timmert al even aan de weg met zijn betaalbedrijf. In 2004 startte hij Mollie, toen nog als sms- en telecombedrijf. Hij was toen 19 jaar oud. Het aanbieden van betalingsdiensten volgde in 2006.
Sinds 2012 heeft hij een rol op de achtergrond. In dat jaar trad de Mollie-oprichter terug als CEO, om zich te richten op strategie, ontwikkeling en vernieuwing.
“Ik ben goed in programmeren, niet per se in leidinggeven”, zei hij daarover in gesprek met Business Insider. “Het was niet heel bewust, maar de taken die ik had als CEO waren toch een storende factor. Sollicitaties, de inrichting van de financiën, ik vond het allemaal niet boeiend.”
Mollie is niet het enige wapenfeit van de geboren Bredanaar, die als kind uitvinder wilde worden. Zijn bedrijf Zaypay, dat kleine betalingen via sms en 0900-nummers faciliteerde, verkocht hij in 2011 voor een onbekend bedrag. En MessageBird, dat de sms-functionaliteiten van Mollie uitbouwde tot een volwaardig platform voor klantcontact, haalde in 2017 60 miljoen euro op bij investeerders.
Mol werd in 2018 dan ook verkozen tot beste online ondernemer van Nederland door de jury van de LOEY Awards. “Hij weet als geen ander waar hij zelf goed in is en laat zich voor andere taken omringen met de juiste personen”, aldus het jurycommentaar.
Lees meer:
- Jitse Groen deelt zijn allerbelangrijkste tip voor jonge ondernemers
- Van Armin van Buuren tot Geert Wilders: dit deden 6 succesvolle Nederlanders op hun 25ste
- Dit moet je dagelijks opzij zetten om op je 65ste miljonair te zijn
- 9 trucs die zeer succesvolle mensen gebruiken om hun doelen sneller te bereiken